Lokal dynamo

“Hvordan kan skolehaven skabe rum til lokale fællesskaber?

Igennem flere år havde Haver til Maver kunne se en stigende interesse i at bruge skolehavens udekøkken, når vores undervisning var slut. Interessen kommer fra lokale foreninger, organisationer eller vennegrupper, der gerne ville mødes omkring madlavning og samvær udenfor. 

Derfor – og fordi Haver til Maver gerne vil bidrage og være en levende og synlig medspiller i vores lokalområder – har vi udviklet et koncept omkring skolehaven som dynamo for lokale fællesskaber. I konceptet har vi fokus på at opbygge gode samarbejdsrelationer mellem skolehaven og den enkelte forening, organisation eller vennegruppe. 

Præmissen for, at lokale fællesskaber kan gøre brug af konceptet er, at skolehaven altid kunne fungere for skolebørnene – også klokken 8 om morgenen dagen efter lokalhistorisk forening har haft en fællesspisning i udekøkkenet. 

For at understøtte konceptet har Haver til Maver har udviklet skolehaveinventar, der gør det nemmere for skolehaven at kunne fungere som mødested for lokalsamfundets fællesskaber. Inventaret gør det eksempelvis muligt at have grej, brænde og grundingredienser stående i skolehavens køkken. Dermed er det lettere tilgængeligt for de lokale foreninger samtidigt med at de ikke skal have adgang til bygninger, der kan være forbeholdt andre brugere. 

Nogle skolehaver gør brug af konceptet ‘Skolehaven som dynamo for lokale fællesskaber’, mens det ikke er muligt for andre skolehaver. Det afhænger helt af de lokale forhold. 

Som medlem af Haver til Maver får du adgang til drejebog for lokale fællesskaber i skolehaven og byggevejledningen til skolehaveinventaret, der sikrer at skolehaven både er det fantastiske underfundige udendørs klasseværelse og samtidigt også kan fungere som en dynamo for de lokale fællesskaber. “

Her kan du se filmen om lokale fællesskaber i skolehaven.