MIT kokkeri får børnene i køkkenet

MIT kokkeri får børnene i køkkenet

MIT kokkeri får børnene i køkkenet Haver til Maver

I 96% af de danske hjem er det forældrene, der laver mad. Men det er ikke svært at få børnene til at deltage – eller overtage – madlavningen. Kogebogen MIT kokkeri blev sidste år uddelt til 152.000 skoleelever, og en ny evaluering viser, at mere end 60% af dem nu laver mere mad derhjemme – og ofte sender forældrene ud af køkkenet.

 

Opskriften på successen er følgende: Man får børn og unge i aldersgruppen til at udvælge retter, som nogle af landets bedste kokke omsætter til en kogebog, der trin for trin viser med få ord og mange billeder, hvordan de lækre retter tilberedes. 152.000 skoleelever på mere end 1.700 skoler landet over har i løbet af 2015 fået deres helt egen, gratis udgave af den nye kogebog.

Opskrifterne i MIT kokkeri er skrevet for 10-15-årige og findes også på webuniverset mitkokkeri.dk, hvor man kan finde videoer, der viser, hvordan de enkelte retter tilberedes samt tips til basale køkkenfærdigheder – som fx at snitte løg eller ælte en dej.

Mit Kokkeri er støttet af Nordea-fonden og er blevet til i samarbejde mellem Komiteen for Sundhedsoplysning, Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet og kokken Søren Ejlersen fra det gastronomiske skolehave-projekt Haver til Maver.

Tre år mere med madlavningsglæde

Med MIT kokkeri kan børn og unge derfor i højere grad selv tage styringen i køkkenet, og det har givet fantastiske resultater. Konceptet er modtaget med begejstring af både elever og lærere, viser en omfattende evaluering baseret på mere end 1.300 svar. 68 pct. af eleverne svarer, at de laver mere mad derhjemme, efter de har fået MIT kokkeri at arbejde ud fra, og mange af dem har fået en fast maddag. De fleste af børnene bestemmer selv, hvilken ret de vil lave, og næsten halvdelen af dem fortæller, at de har sendt forældrene ud af køkkenet.

MIT Kokkeri

MIT Kokkeri

“Når børnene får lov til at eksperimentere med råvarer, lærer de ikke kun at håndtere køkkengrej og fødevarer. De bliver også bevidste om kvalitet, og kommer til at sætte pris på mad, som er lavet af gode ingredienser, og de bliver mere kritiske over for fastfood og fødevarer af en dårlig kvalitet. Simpelthen fordi de ved, hvordan rigtig mad smager, dufter og ser ud,” siger stifter af Haver til Maver Søren Ejlersen.

På den baggrund støtter Nordea-fonden nu med midler til at videreføre projektet i yderligere tre år, hvor lærere og skoler igen kan bestille bogen til deres elever. Derudover er planen, at MIT kokkeri også vil etablere madklubber rundt om i landet, hvor børn og unge kan mødes og udforske råvarer, smag og madlavning. Altsammen for at skabe grobund for en sund madkultur.

 

”Det er vigtigt for Nordea-fonden at støtte op om at forbedre mad- og måltidskulturen i Danmark; både i skole, hjem og fritid. Madvaner bliver grundlagt fra barnsben, og madlavning giver mulighed for at lege, være kreativ og få sanselige oplevelser. Derfor vil vi i Nordea-fonden gerne bidrage til, at børn får viden, gode madvaner og oplevelser med både at lave og spise sund mad. Vi håber, at kogebogen vil inspirere en hel generation af børn til større madglæde og madkundskab,” siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter gode liv.

Opskrifter der er lette at forstå, op på mad som børnene gerne vil spise.

Bag kogebogens mange opskrifter står en række erfarne madeksperter bestående af Søren Ejlersen (kok og stifter af Aarstiderne og Haver til Maver), Louisa Lorang (kok), Simon Sørensen (kok og faglærer på kokkeskolen i Ålborg), Klavs Styrbæk (kok), Carina Malling Skronski (madskribent og hjemkundskabslærer), Elsebeth Palsgaard (NordiskNaturligvis), Puk Maia Ingemann (Fødevarestyrelsen) og Claus Holm (kok).

MIT kokkeri løfter madkundskab i skolen

Også i folkeskolens nye fag, madkundskab, vækker MIT kokkeri begejstring hos både elever og lærere. Således svarer ni ud af ti af lærerne, at de har brugt bogen i undervisningen, og at de mener, at eleverne har lært noget nyt ved at bruge MIT kokkeri i madkundskab.
Vores elever har i 6. klasse skiftet legegrupper ud med madgrupper. Bogen er et rigtigt fint værktøj til dem til dels at være sammen på en ny måde og samtidig lære noget om madlavning, råvarer, at planlægge osv.” fortæller en lærer blandt andet om effekten af MIT kokkeri.

Download evaluering af MIT kokkeri her.