Længere skoledage går ud over børns madlavning i hjemmet

Længere skoledage går ud over børns madlavning i hjemmet

Længere skoledage går ud over børns madlavning i hjemmet Haver til Maver

Længere skoledage får skylden for, at danske skoleelever ikke længere er så aktive i køkkenet. Seks ud af ti af landets elever i 6. og 7. klasse hjælper med at lave mad flere gange om ugen i hjemmet – og lige så mange vil gerne hjælpe mere. Men det er det ikke tid til. Ikke i en hverdag hvor skolen har længere dage, og fritidsaktiviteter og hobbyer skal passes  – og lektierne ikke at forglemme.

I følge en undersøgelse med 733 elever svarer seks ud af ti elever, at de hjælper til i køkkenet, når der skal laves aftensmad, og 57 % vil gerne hjælpe mere.

Men det er der ikke tid til, når lange skoledage, fritidsaktiviteter og lektier også skal passes, svarer 67% af eleverne. Derfor opfordrer adm. direktør i Arla Fonden, Sanne Vinther, til, at der skabes mere struktur omkring madlavningen

»En stor grad af indflydelse hjælper. Min tanke kunne være at starte, hvor der er tid. Det er der sandsynligvis i weekenden eller ferierne. Så start ud der, og prøv det af, bliv glad for det. Så kan man kigge på, hvilke dage i ugen det kan lade sig gøre bagefter«

Læs mere om undersøgelsen her…