Dyrk Livet

Genoplev Dyrk Livet 2023 derhjemme

Onsdag d. 20. september 2023 afholdt vi sammen med Madland Dyrk Livet Festival 2023 i Brøndsalen på Frederiksberg samt i de smukke, grønne omgivelser i Frederiksberg Have.

Vi har samlet noget af materialet fra dagen til jer, der gerne vil genopleve festivallens faglige program, og til jer, der ikke havde mulighed for at deltage.

Materialer fra Dyrk Livet Festival 2023 – fagligt program

Workshop: Trivsel i fremtidens skole ved Louise Klinge, forsker inden for lærer-elev-relationer ved Københavns Universitet.
Gå til materialet her.
Workshop: Skolehaven i praksis fra opstart til daglig drift ved ved Sally Nordlund Andersen, skolehaveformidler i Haver til Maver.
Gå til materialet her.
Workshop: Grøn omstilling i undervisningen ved Synnøve Kjærland, programchef, og Tue Damsø, seniorkonsulent, i CONCITO.
Gå til materialet her.
Debat i Skolemonitor: Klimakrise og trivselskrise hænger sammen – send børnene ud i naturen ved Daniel Hervik
Læs debatindlægget her.
Madland Podcast: Skolehavers samfundsrolle og -potentiale med Daniel Hervik.
Lyt til podcasten her.

Hvorfor dyrke livet i 2023?

Vi befinder os i jordens vigtigste årti. Det kalder på handling, hvis vi sammen skal én af tidens vigtigste samfundsudfordringer til livs – hvordan ser folkeskolen ud i Danmark, når både trivsel og fremtidens klimavirkelighed skal integreres i undervisningen?

Få udendørs læringsrum er så konkrete som Haver til Mavers anerkendte skolehaveprogram. Her skaber vi positive børnefællesskaber med praksisnær, motiverende og anvendelsesorienteret undervisning. Danner grønne skærmfrie dannelsesrum, der giver forståelse og fortrolighed med både klimaudfordringer og løsninger og styrker handlekompetencen til grøn omstilling. Giver frirum fra skæld ud, forventninger, karakterer og fastfrosne roller.

Med Dyrk Livet Festival hyldede vi skolehaven og dens potentiale til at vende folkeskolen forfriskende på hovedet. Samtidig markerede vi begyndelsen på en national udrulning af Haver til Maver med målet om skolehaver i alle kommuner inden 2030.