nav icon MENU search icon SØG
search icon
Skolehaver

Falen Skolehaver

Haver til Maver Odense – vores to skolehaver Falen og Holluf pile

 VORES VISION I HAVER TIL MAVER:

  • At sætte naturen på skoleskemaet og dyrke aktiv og oplevelsesbaseret undervisning i mark og udekøkken.
  • At vi sammen kan få grøntsager til at blive til sunde velsmagende måltider.
  • At eleverne oplever sammenhængen mellem have og mave.
  • At kombinere skolens faglige mål med aktiv læring – i samarbejde med klassens lærer.
  • At besøgene i Haver til Maver er dage med smil fra øre til øre.

Læs mere om os

Skolehaven Falen – en grøn plet i Odense

Fortid, nutid og fremtiden mødes i Haver til Maver

Skolehaven Falen er historien om en grøn plet i Odense, hvor børn har dyrket grøntsager siden 1956. Ofte hører vi historien, hvordan forælder og bedsteforælder også har haft sin gang i Skolehaven, da de var børn.

Skolehave – også i fritiden

Skolehaven, hvor børn kommer i deres fritid er fortsat en stor succes. Omkring 100 børn om året dyrker deres egen lille stykke jord på 7 m2. Og det er ufattelige mængder grøntsager og flotte blomsterbuketter, børnene slæber med sig hjem. I 2011 startede et nyt og spændende kapitel her i haven.

Haver til Maver Odense blev født med stærk inspiration fra Haver til Maver Krogerup i Nordsjælland. Vi har gennem de første år udviklet os i forsat samarbejde, og fundet vores egen sti gennem mark, natur og udekøkken. I 2016 starter Haver til Maver i Holluf Pile.

Driftsmidler kommer fra Børn – og Unge Forvaltningen i Odense Kommune.

odense-haver-til-maver53Hjemmedyrkede grøntsager bliver til sunde velsmagende måltider, og eleverne mærker for alvor sammenhængen mellem have og mave. Her bliver faget madkundskab til undervisning i koblingen mellem natur, mark og mad. Smage nyt og forholde sig til farverne, duftene, smagen, konsistensen og æstetikken i maden. Haver til Maver sætter naturen på skoleskemaet og dyrker aktiv og oplevelsesbaseret undervisning i mark og udekøkken.

Sjovt – og nemt

I Haver til Maver lærer vi hvordan man sjovt og nemt kan tilberede høst fra marken, og får således smag for sunde sager fra havens menukort. Enkelt og effektivt. Vi dyrker vores måltider, og eleverne er aktive hele vejen fra frøet plantes i jorden, og lugning af ukrudt, indtil høsten af de friske grøntsager. Ting tager tid, og stor er stoltheden, når kæmperødbeden hives op af jorden, eller når man har lavet et velsmagende måltid.

Tilsammen er gode oplevelser og meningsfulde aktiviteter et solidt fundament for motivation og læring. Skolehaven Falen er historien om en grøn plet i Odense, hvor børn har dyrket grøntsager siden 1956. Ofte hører vi historien, hvordan forælder og bedsteforælder også har haft sin gang i Skolehaven, da de var børn. Skolehaven, hvor børn kommer i deres fritid er fortsat en stor succes.

Haver til Maver: Et eventyr

Det er faktisk lidt af et eventyr, at skolehaven ved Falen har eksisteret i så mange år. Helt tilbage fra 1960 har tusindvis af børn og voksne haft mange timer med havebrug og naturoplevelser. Det er lidt af en tidslomme at komme ind i haven med det gamle hus og de slidte, men velholdte haveredskaber. De sidste 4 år har Haver til Maver projektet udvidet skolehaven med undervisningsforløb henvendt til 4. og 5. klasse. Her har klasserne besøgt haven over 8 undervisningsgange, hen over forår, sommer og efterår hvor de har lært om haven, sået, luget, høstet og tilberedt afgrøderne over bål.Jeg har, som lærer, deltaget med elever fra de første år af Haver til Maver-projektet og fulgt processen efterfølgende.

Mads Lunde, skolelærer

odense-haver-til-maver50

100 børn

Omkring 100 børn om året dyrker deres egen lille stykke jord på 7 m2. Og det er ufattelige mængder grøntsager og flotte blomsterbuketter, børnene slæber med sig hjem. I 2011 startede et nyt og spændende kapitel her i haven. Haver til Maver Odense blev født med stærk inspiration fra Haver til Maver Krogerup i Nordsjælland. Vi har gennem de første år udviklet os i forsat samarbejde, og fundet vores egen sti gennem mark, natur og udekøkken. I 2016 starter Haver til Maver i Holluf Pile.

Driftsmidler kommer fra Børn – og Unge Forvaltningen i Odense Kommune.

Haver til Maver: Value for Money

Haver til Maver er value for money Normalt koster kvalitet mange penge, men i enkelte tilfælde kan man for små midler få et utrolig godt produkt. Skolehavekonceptet Haver til Maver er sådan et tilfælde. Opskriften er simpel: Der skal bruges noget jord, der er egnet til dyrkning. Der skal bruges frø, redskaber og rå muskelkraft, og så skal der være en underviser, der kan hjælpe børnene igennem processen. Og så skal man blot følge rammerne, der er udarbejdet af folkene bag Haver til Maver, nemlig grundlæggerne af det danske firma Årstiderne. Disse rammer går i al sin enkelthed ud på, at en skoleklasse har et forløb fra tidligt forår til høsttid, hvor man otte gange kommer og passer et stykke jord, som klassen har ansvar for. I fællesskab skal klassen klargøre, så, passe og til sidst høste fra dette stykke jord, og i skolehavens bålkøkkener tilberedes lækre retter med ingredienser, som børnenes forældre ofte aldrig har hørt om. Et Haver til Maver forløb giver børnene praktiske erfaringer, det giver ny læring, og det udvikler sociale kompetencer. Alt sammen resultater, der kan være svære at opnå på samme vis i klasselokalet. På langt sigt får disse børn et kendskab til ernæring, der giver dem bedre livskvalitet med færre livsstilssygdomme.

Nikolaj Stærmose, direktør Juliana A/S

Skolehaven Holluf Pile – den gode historie

Falen Skolehaver        Falen Skolehaver

Haver til Maver Holluf Pile er historien om den gode idé, der får lov til at blomstre.

At børn i Odense får lov til at prøve kræfter med hakkejern, frø, spirer, madlavning i udekøkkener.

Vi bringer læringen ud af klassen for en stund, ud under åben himmel. Her kan børnene møde nye udfordringer, forundres, øve sig og blive endnu klogere.

I skolehaven ved Holluf Pile Skole får omkring 300 børn fra områdets skoler et lille stykke jord som klassen i fællesskab skal dyrke, passe, høste og spise.

I vores udekøkken tilbereder vi lækker og sund mad på bålkomfur.

Haver til Maver Odense blev født i 2011 med stærk inspiration fra Haver til Maver Krogerup i Nordsjælland. Vi har i skolehaven på Falen i Odense SV gennem de første år udviklet os i forsat samarbejde, og fundet vores egen sti gennem mark, natur og udekøkken.

Haver til Maver Holluf Pile spirer i 2016 i dette dejlige område.

Driftsmidler til Haver til Maver kommer fra Børn – og Unge Forvaltningen i Odense Kommune.

Falen Skolehaver I Holluf Pile dyrker vi vores grøntsager i højbede

Etableringen af vores dejlige skolehave i Holluf Pile er sket med støtte fra:

Falen Skolehaver        Falen Skolehaver      Falen Skolehaver

 

Vores vision i Haver til Maver:

  • At sætte naturen på skoleskemaet og dyrke aktiv og oplevelsesbaseret undervisning i mark og udekøkken.
  • At vi sammen kan få grøntsager til at blive til sunde velsmagende måltider.
  • At eleverne oplever sammenhængen mellem have og mave.
  • At kombinere skolens faglige mål med aktiv læring – i samarbejde med klassens lærer.
  • At besøgene i Haver til Maver er dage med smil fra øre til øre.

Haver til Maver: Value for Money

Haver til Maver er value for money Normalt koster kvalitet mange penge, men i enkelte tilfælde kan man for små midler få et utrolig godt produkt. Skolehavekonceptet Haver til Maver er sådan et tilfælde. Opskriften er simpel: Der skal bruges noget jord, der er egnet til dyrkning. Der skal bruges frø, redskaber og rå muskelkraft, og så skal der være en underviser, der kan hjælpe børnene igennem processen. Og så skal man blot følge rammerne, der er udarbejdet af folkene bag Haver til Maver, nemlig grundlæggerne af det danske firma Årstiderne. Disse rammer går i al sin enkelthed ud på, at en skoleklasse har et forløb fra tidligt forår til høsttid, hvor man otte gange kommer og passer et stykke jord, som klassen har ansvar for. I fællesskab skal klassen klargøre, så, passe og til sidst høste fra dette stykke jord, og i skolehavens bålkøkkener tilberedes lækre retter med ingredienser, som børnenes forældre ofte aldrig har hørt om. Et Haver til Maver forløb giver børnene praktiske erfaringer, det giver ny læring, og det udvikler sociale kompetencer. Alt sammen resultater, der kan være svære at opnå på samme vis i klasselokalet. På langt sigt får disse børn et kendskab til ernæring, der giver dem bedre livskvalitet med færre livsstilssygdomme.
Nikolaj Stærmose, direktør Juliana A/S


Mad og opskrifter
Billeder

Billeder fra Skolehaven Falen – Tryk Her

Falen SkolehaverFalen SkolehaverFalen SkolehaverFalen SkolehaverFalen SkolehaverFalen SkolehaverFalen SkolehaverFalen SkolehaverFalen SkolehaverFalen SkolehaverFalen SkolehaverFalen SkolehaverFalen SkolehaverFalen SkolehaverFalen SkolehaverFalen SkolehaverFalen SkolehaverFalen SkolehaverFalen SkolehaverFalen SkolehaverFalen SkolehaverFalen SkolehaverFalen SkolehaverFalen SkolehaverFalen SkolehaverFalen SkolehaverFalen SkolehaverFalen SkolehaverFalen SkolehaverFalen Skolehaver Et pragtfuldt forår i haven.

Falen Skolehaver

Billeder fra Skolehaven Holluf Pile – Tryk Her

Falen Skolehaver

Presseklip og tv indslag

Udvalgte presseklip om Haver til Maver i Odense

odense-haver-til-maver41

Kronik i Fyns Stiftidende

Link til kronikken: https://www.fyens.dk/Kronik/Fra-haven-til-maven-Et-groent-hjoerne-af-skolelivet-i-Odense/artikel/3212266

Et grønt hjørne af skolelivet i Odense

Hvordan går det med folkeskolen i Odense? Det var et af de store temaer i den netop overståede valgkamp.

Velfærdsprocenten blev også flittigt debatteret – også i sammenhæng med vores folkeskole. Fair nok egentlig, da den ønskede kvalitet naturligvis koster penge, og kommunens begrænsede midler skal bruges klogt.

Bliver pengene så brugt klogt? Er projekter overflødige, og skal alle midler gå til ”de varme hænder”, lærere og pædagoger i skolen? Eller kan et projekt være ”Value for the money?”

 

Value for the money

Haver til Maver er et projekt for skoleelever i Odense. 700 odenseanske skoleelever har i år været med i projektet med otte hele skoledage pr. klasse. Nu er vi gået i vinterhi, der er tid til at tænke over sommerhalvåret, der er gået, og vi er snart topklar til næste sæson.

Hvorfor synes vi at Haver til Maver er ”Value for the money”?

Svaret er simpelt; Vi har et koncept, der er enkelt, givende og kan udføres med et minimum af materielle ressourcer.

Enkeltheden består i sammenhængen mellem jord, frø, grøntsager og et udekøkken. Fra haven til maven!

Denne enkelthed er blevet belønnet af begejstrede børn og voksne. Eleverne har oplevelsen af at lære noget, mens de er aktive. Praktisk læring og motivationsfremmende undervisning er nøgleord. Smil fra øre til øre er belønningen, som vi ser hos børnene.

Læringen er praktisk og samtidig tæt forbundet med vigtig læring i adskillige af skolens fag. At eleverne giver udtryk for mere glæde ved at gå i folkeskole i Odense, er en bonus.

 

Gulerødder og madmod

En skoleklasse får ansvar for et jordlod. Klassen bliver inddelt i mindre grupper, der hver får en del af det fælles stykke jord. Fra forår til høsttid er klassen i skolehaven otte gange, hvor de undervises i alle processer fra jord til bord. Såning, lugning, høst og madlavning.

Vi ser ofte, at grænser rykker sig i denne proces. Pludselig smager gulerødder ikke bare ok, men helt fantastisk. Den friskplukkede spinat og en stor squash fylder eleverne med stolthed. Bolchebede og krydderfenikel er spændende. For det er jo dem selv, der har dyrket det. Den ejerskabsfornemmelse for egne frembringelser giver selvtillid og mod til at prøve mere, at spise nye ting. Det kaldes madmod.

Forskere har da også påvist, at en høj procentdel af elever i Haver til Maver udvider palletten af grøntsager, de har lyst til at bide i. Den del er endda klaret helt uden dyre sundhedskampagner!

 

Det vi ikke kan lære ud fra en bog

Kompetencer i processen fra jord til bord rækker dog meget længere end, at børn lærer om sund kost.

At lære om naturen i naturen, giver en øget forståelse af regnorme og andre nedbryderdyrs betydning for jorden. Det er pludselig godt, at have regnorme i jorden, og når vi har regnormedans smider de unge mennesker frygten, og tør godt holde en jordvåd regnorm i hånden.

Kun når eleverne arbejder med planter, kan de for alvor forstå fotosyntesen. Det kan ikke læres ud fra en bog.

Når biavleren åbner for sine bistader i haven og fortæller om biernes forunderlige liv, så er det en fortælling, der huskes. Når de modige får lov til at holde en bi i hånden, så er det oplevelse, der huskes i mange år fremover.

Vi har praktisk matematik, hvor frø skal fordeles med lige stor afstand på en række. Hvor meget er to cm mellem hver frø, og hvor dybt er tre cm? Hvordan udregner man areal af jordstykket? Hvad er gennemsnitslængden af gulerødderne i dagens høst? Mulighederne for sjov matematik er mange.

Danskfaget har også mange muligheder i haven, og de dygtige lærere, der kommer med deres elever, er gode til at udforske mulighederne med opgaver med ordlege, opgaver med blyant og papir eller små film, som eleverne elsker at lave.

Med sig videre i livet har eleverne også en vigtig forståelse om dyrkning af jorden. Det er absolut ikke uvæsentligt i et historisk og kulturelt landbrugsland som Danmark.

I debatten om økologi og miljøforståelse vil den opnåede praktiske viden og forståelse kunne kvalificere og nuancere dialogen.

 

Fra stor by til grøn storby

Politikere i Odense Kommune taler om, at vores by er i gang med at transformere fra en stor by til en grøn storby. At kommende voksne i Odense har grundlæggende viden og erfaring med processer i mark og natur er i denne sammenhæng væsentligt.

Mennesker smider for meget affald på gaden og i naturen. Det er et faktum og en adfærd, der irriterer mange, men trods kampagner er vi som samfund slet ikke i mål endnu. De skoleelever, der besøger Haver til Maver er hverken værre eller bedre end andre børn – og voksne.

Men vi oplever, at eleverne faktisk rigtig gerne vil gøre det rigtige, f.eks. ser vi ofte, at elever minder hinanden om skraldespanden, hvis en taber noget. Jamen så er vi da på den rigtige vej. Måske er det ejerskabsfornemmelsen for jord og grøntsager, der spiller ind her. Måske er det viden koblet med glæde for vores grønne områder?

 

En skoledag med trivsel og fysisk aktivitet

Skolereformen har medført længere skoledage. Dette har der været meget debat og uenighed om. Enighed er der dog om, at et barns skoledag skal være en dag, hvor der også er fysisk aktivitet i en ramme, som giver plads til at alle trives og har det godt.

I Haver til Maver har vi dage med grin, bevægelse og højt til loftet. Ofte sker det endda, at de unge mennesker helt ignorerer regndryp.

Samarbejdet i have-og madgrupperne giver god udfordring til alle elever – uanset hvem de er og hvordan de ellers klarer sig i skolen. Alle i gruppen har en vigtig opgave i marken, med bålet eller med grøntsagerne.

 

Haver til Maver i 2018

Begejstringen for projektet er så stor ude på skolerne, at der i den kommende havesæson er indkommet tilmeldinger fra 43 skoleklasser. I skolehaven på Falen er der kapacitet på 16 og der er plads til 12 i skolehaven på Holluf Pile Skole. Vi har derfor sagt ja til 28 klasser, men måtte sige nej til 15 klasser til den kommende sæson.

Konklusionen af den store interesse er klar nok: Projekt Haver til Maver har slået rødder i Odense og er blevet et meget væsentligt og populært undervisningstilbud.

 

Fremtiden

Politikerne i Børn – og Ungeforvaltningen i Odense Haver til Maver har sat Haver til Maver på kommunens budget. Vi er glade for samarbejdet med politikerne og ønsker de nyvalgte byrådsmedlemmer tillykke med valget.

Vores håb er at også det nye byråd deler vores vision om, at skoleelever fortsat får muligheden for aktiv læring i natur, mark og mad. En vision om et grønt hjørne af skolelivet i Odense, der giver gode rammer for elevernes trivsel, viden og nysgerrighed.

Måske kan der endda findes plads til endnu en skolehave i byen?

Interessen hos skolerne er absolut til stede og i foreningen Haver til Maver Odense er vi klar!

 

Thomas Høgedal

Skolehaveleder

 

Skolebørn i Udekøkken. Maj 2011

Skolehave er noget mange af os husker fra folkeskolen. Et frirum hvor vi lærte at livet er meget mere end grammatik og geografi. Besparelser på skoleområdet har de senere år betydet mange skolehaver er forsvundet. Men i Odense er et nyt projekt, Haver til Maver, vokset ud af de gamle skolehaver.

tv2-fyn-haver-til-maver

 

Præmieoverrækkelse 2016

110 elever fra skoler i Odense har i flere måneder dyrket deres egen lille køkkenhave med grøntsager. Fredag blev den med de grønneste fingre hædret. Se indslaget fra TV2 Fyn

tv2

 

Skolebørn i udekøkken

4.klasseselever i Odense får mulighed for at dyrke grøntsager i deres egen skolehave og tilberede maden i udekøkkenet.

Mad af egne grøntsager

“Haver til Maver” er titlen på et nyt udeskoleprojekt for foreløbig fire skoleklasser i Odense. Dele af undervisningen flyttes det kommende skoleår ud i skolehaven på Falen i Odense.
Her vil havens gartner lære eleverne at dyrke grøntsager i klassens egen have, og i udekøkkenet skal eleverne tilberede grøntsagerne sammen med en kok. Læs artiklen fra TV2 Fyn her….

tv-2fyn-artikel

Pressekontakt

Kontakt Haver til Maver

Falen Skolehaver

Skolehaven Falen og Skolehaven Holluf Pile, Falen 155 i 5250 Odense

+45 23641440