Børns liv skal i højere grad foregå udenfor. Her er fire gevinster ved udendørs undervisning

Børns liv skal i højere grad foregå udenfor. Her er fire gevinster ved udendørs undervisning

Børns liv skal i højere grad foregå udenfor. Her er fire gevinster ved udendørs undervisning 2560 1732 Haver til Maver

Når det nu er givet, at udelivet skal mere ind i børns liv, så lad os samle flere i en fælles indsats, lyder opfordringen fra bl.a. Red Barnets generalsekretær, Johanne Schmidt-Nielsen, og professor emeritus Steen Hildebrandt.

Genåbningen af skoler og dagtilbud og det øgede fokus på udeliv giver anledning til at tænke over, hvordan vi løser flere udfordringer med samme greb. Hvordan vi – fra forskellige fagområders og organisationers synspunkt – sætter positive aftryk i børns liv med flere udendørs aktiviteter.

Vi har set en imponerende handlekraft fra lærere, pædagoger og ledere i omstilling af vanlige strukturer på meget kort tid. Uderummet har pludselig fået relevans som klasseværelse og måske genaktiveret grundviden om, at børn lærer forskelligt. Miljøministeriets åbning af statens naturarealer og den øgede brug heraf udtrykker netop, at naturen rummer både pædagogisk og sundhedsmæssigt potentiale.

Sådan står der på Politiken Skoleliv i dag. Haver til Mavers Daniel Hervik har taget initiativ til at sammenfatte perspektiver og anbefalinger i samarbejde med Christian Ibsen, direktør CONCITO, Johanne Schmidt-Nielsen, generalsekretær Red Barnet, Mads Tudvad, medstifter Teachers for Future og Steen Hildebrandt, professor emeritus Aarhus Universitet.

Læs hele debatindlægget hos Politiken Skoleliv her.