Hvordan skal en skolehave se ud? Hvad er der egentligt brug for? At designe en skolehave er ikke nogen let opgave, men lidt nemmere efter at have haft haven i hånden.
”Jeg kunne godt tænke mig redskabsskuret her.” ”Er det bedre at flytte bålstederne herover?” og ”bord- og bænkesættet skal også tænkes ind.” Udfordringerne var mange og løsningerne flere, da seminardeltagerne kom på (sam-)arbejde i Haver til Mavers kontor. For hvordan designer du egentlig bedst din skolehave, så den er tilpasset skolens egne ønsker og mål?
Svaret kunne, muligvis, findes ved Haver til Mavers verdenspremiere. Samarbejdspartneren Autens havde i størrelsesforholdet 1:20 kreeret et vidt katalog af vigtige remedier til et funktionelt udendørs faglokale, og ved tre separate stationer kunne deltagerne derfor udforske, hvordan deres skolehave kunne tage sig ud.
Med hjælp fra miniaturemodellerne og et udprintet satellitkort over Hundested Skole kunne Jim Karlstrøm Jensen arbejde meget konkret med udformningen af skolens kommende skolehave. Hønsehuset blev rykket. Elevernes arbejdsstationer ligeså. Men efterhånden fandt modellerne deres endelige placering i forhold til hinanden og Hundested Skoles kommende faglokale blev omvekslet fra det abstrakte til det konkrete plan.
Need to have – Nice to have
Undervejs i seminardeltagernes designarbejde bad Susanne Leegaard, projektansvarlig hos Haver til Maver, deltagerne om at overveje:
- Hvor mange kvadratmeter har jeres skole til rådighed?
- Skal skolehaven have højbede eller bar jord?
- Skal udekøkkenet være nær skolehaven?
- Hvor mange klasser skal bruge skolehaven pr. dag?
For Nina Petersen og hendes lærerkollegaer fra Frederiksværk blev den fysiske udfoldelse af en skolehave ligeledes mere konkret, når grøntsagshaven, bænkesæt og plantekasser ikke længere kun fandtes i hovedet, men også i hånden. De kreative diskussioner og løsninger gav en masse nye ideer og inspiration.
En anden og mindst lige så vigtigt pointe, som Nina og Marie fra Frederiksværk Skole høstede fra designværkstedet, var, hvad der egentlig er mulighed og brug for i deres tilfælde. Nogle redskaber er nødvendige, andre ’blot’ ønskværdige.
Så selvom du ikke får hele skolehaven med ét sværdslag, kan du stadig få noget. Og det er det vigtigste!