Alle børn har en vigtig rolle i skolehaven

Alle børn har en vigtig rolle i skolehaven

Alle børn har en vigtig rolle i skolehaven 600 270 Haver til Maver

Skolehavestafetten i serien ’postkort fra en skolehave’ går videre til Marie Baun Christensen fra Natursamarbejdet Aarhus. I foråret 2019 ser de frem mod 6. sæson for de århusianske skoler og dagtilbud.

Af Marie Baun Christensen

Når jeg kigger ud på de tomme haver, som nu ligger godt pakket ind i kompostjord, gødning og visne blade, fyldes mine tanker med mange dejlige minder fra en lærerig sæson.

Jeg kan næsten mærke solens stråler og høre fuglene kvidre. Fuglekvidderen blandes med glade stemmer fra eleverne, som er på vej ned ad alléen til Naturcenteret.

Jeg nyder at se elevernes begejstring, når de første gang efter sommerferien kommer og ser deres skolehaver. Deres ansigter lyser af begejstring og glæde over at se, at deres arbejde har båret frugt, så haverne nu er fulde af grøntsager, som de selv har dyrket.

Selv lærerne kan finde på at udbryde: “Nu giver det hele mening!” -Et bevis på, at ikke alt kan læres i et klasselokale.

Når eleverne kommer gående med deres grøntsager i favnen og stolt viser dem frem, som var det en nyfødt baby, så bliver man glad. Lige der bliver man nemlig bekræftet i, at skolehaverne er med til at bidrage til børnenes omverdensforståelse og give dem et indblik i, hvordan verden hænger sammen.

Den spredte opmærksomhed

Vi har i år haft flere specialklasser og almindelige klasser, hvor elevgruppen har haft en spredt opmærksomhed. Det har til tider været udfordrende for os, som underviser, for hvordan fanger man alle elever.

Vi har efter hvert havebesøg evalueret dagen med hinanden, udvekslet strategier og erfaringer. Vi har snakket om, om vi er kommet omkring de faglige mål, hvordan vi har fasthold opmærksomheden eller samlet op med dem som er faldt fra undervejs.

Det har været vigtig for os, at der i Haver til Maver skal være plads til forskellighed. Det skal være et inkluderende uderum, hvor de møder den anerkendende tilgang.

Vi har haft stor succes med at have flere små opgaver klar til de elever, som ikke kunne fastholde fokus på en opgave i længere tid. Alt sammen små opgaver, som var nyttige for at haverne kunne lykkes. Det kunne være at hente regnvand ved pumpen til haverne, køre ukrudt ind til dyrene, hugge brænde osv. Det har været vigtigt for at os, at alle har haft følelsen af at have en vigtig rolle og af at bidrage til havernes udbytte og til det store fællesskab.

Mit hjerte fyldes med tilfredshed, når en lærer siger: ”I er så gode til at se, hvad de enkelte elever er gode til, og hvad der ligger bag deres handlinger. Her kan alle være med, ingen er forkerte”

Det er lige det “Haver til Maver” kan – det kan inkludere alle. Uderummet indbyder nemlig til læring igennem mange forskellige læringsstile, hvilket efter min mening også er en af årsagerne til, at alle elever burde have mulighed for at deltage i “Haver til Maver”.

Vi sætter nu fokus på at få fyldt alle haverne med skønne elever igen i 2019.

Når sæsonen skydes i gang til foråret 2019 vil det være 6. gang de århusianske skoler og dagtilbud har mulighed for at deltage i “Haver til Maver”.

Jeg glæder mig allerede til haverne på Naturcenteret igen summer af liv og glade børn.