60.000 nye MIT kokkeri læsere

60.000 nye MIT kokkeri læsere

60.000 nye MIT kokkeri læsere Haver til Maver

900 skoler har til dette skoleår bestilt kogebogen MIT kokkeri til faget madkundskab, og 60.000 nye nysgerrige, unge hoveder får dermed en frisktrykt bog til eget brug i skole og hjem.

 

Skolestart er også madkundskabstart for elever i 4.-7. klasser. Undervisningen er allerede i gang og landet over har børn fået deres helt egen, gratis udgave af den nye kogebog fra maduniverset MIT kokkeri. I samarbejde med skolernes madkundskabslærere er målet, at børnene tager bogen med hjem og overtager madlavningen fra forældrene.
Som madkundskabslærer kan jeg kun anbefale andre, at bestille den til eleverne. Den skaber endnu større interesse for faget. Jeg bruger den ikke som sådan i undervisningen, men opfordrer eleverne til at bruge den hjemme. Så følger jeg op på hvilke opskrifter, de laver, og giver dem ’lektier’ for i den” fortæller Anne Bech, madkundskabslærer i 7. klasse på Brøndbyøster Skole. Hendes elev Tariq fortæller, at efter han er begyndt at bruge bogen, så får han nemmere sine forældre ud af køkkenet, og han bliver mere selvsikker, når han laver mad.

En evalueringsrapport fra Aarhus Universitet om MIT kokkeri viser, at med MIT Kokkeri i hånden har 49 % af børnene mod på at dirigere forældrene ud af køkkenet, og 78 % bestemmer selv, hvad der skal på menuen. Derudover har bogen hjulpet op mod 75 % af børnene med at lave mad, og op mod 80 % af børnene har lært at lave nye retter.

Ejerskab til madlavning og måltider

Selvstændighed i køkkenet er netop et af hovedformålene med MIT kokkeri. Til evalueringsrapporten angav 94 % af lærerne, at MIT kokkeri bidrager til, at eleverne lærer noget nyt. Karen Wistoft, professor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet og ansvarlig for bogens sundhedspædagogiske profil og medforfatter af rapporten, uddyber:
”Evalueringsrapporten viser os, at børnene får mod på at overtage køkkenet og tager ejerskab til madlavningen og måltiderne. På den måde påvirker børnene selv den madkultur, som de er en del af, både i skolen, derhjemme og i fritiden med kammeraterne.”

[kathart_shortcake_section_box section-box-title=”Støttet af Nordea-fonden” section-box-design=”flowers-3″]Projektet er muligt takket være Nordea-fonden, som har støttet projektet og dermed sikret bogens og maduniversets fortsatte udbredelse, hvor mere end 200.000 skolebørn nu er klædt på til at overtage køkkenet.[/kathart_shortcake_section_box]

 

Det gode liv

Nordea-fonden har støttet projektet ad to omgange. ”Det er vigtigt for Nordea-fonden at støtte op om at forbedre mad- og måltidskulturen i Danmark; både i skole, hjem og fritid. Madvaner bliver grundlagt fra barnsben, og madlavning giver mulighed for at lege, være kreativ og få sanselige oplevelser. Derfor vil vi i Nordea-fonden gerne bidrage til, at børn får viden, gode madvaner og oplevelser med både at lave og spise sund mad. Vi håber, at kogebogen vil inspirere en hel generation af børn til større madglæde og madkundskab”, siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter gode liv.