Skolehaver er omdrejningspunktet som en række meget forskellige læringsaktiviteter: Madlavning, biologiske forsøg, matematiske beregninger, bevægelse, samarbejde og dansk.
Forskningsresultater peger på, at eleverne gennem undervisning i skolehaven kan opnå et øget fagligt udbytte som ikke kan genskabes i traditionel klasseundervisning, og mange skoler har heldigvis fået øje på skolehavernes muligheder, og en håndbog og en stribe undervisningsmaterialer er på vej kaldt ”Fælles indsats for udbredelse af skolehaver i Danmark” et fælles projekt for Fødevareministeriet og Undervisningsministeriet.
I skolehaverne får eleverne blandt andet en indsigt i, hvor deres råvarer kommer fra.
”Det er en jord-til-bord tankegang: De lærer noget om naturen, og de får en viden om, hvor tingene kommer fra. Skolehaven giver førstehåndserfaring med processen fra frø til mad, og det er med til at give dem et grundlag, så de senere kan blive kritiske forbrugere” fortæller projektleder Ulla Sognstrup Larsen.
Læs mere om “Fælles indsats for udbredelse af skolehaver i Danmark” her…