nav icon MENU search icon SØG
search icon
Skolehaver - Haver til Mavers grundprincipper

Grundprincip #2: Haver til Mavers kulinariske skolehave drives efter økologiske principper

Haver til Maver arbejder med at skabe forståelse og læring om økologi i dyrkning, natur og madlavning, for at bidrage til elevernes og børnenes kritiske forståelse af menneskets samspil med naturen (klima, natur, sundhed og madkultur).

Haver til Mavers undervisning for folkeskoleelever supplerer folkeskolens formål om at bidrage til elevernes forståelse af menneskets samspil med naturen.

Økologi i den kulinariske skolehave

Økologi er et omfattende begreb og fortolkes forskelligt afhængigt af om det bruges som f.eks. et certificeringsredskab eller en kredsløbsforståelse. Haver til Mavers tilgang til økologi i den kulinariske skolehave er baseret på IFOAM organic international´s principper for:

Sundhed: Økologisk jordbrug bør opretholde og forbedre jorden, planternes, dyrenes, menneskenes og planetens sundhed som udelelig enhed.

Fair/retfærdighed: Økologisk jordbrug bør bygge på forhold der sikrer retfærdighed med hensyn til det fælles livsmiljø og livsmuligheder.

Hensyn/omsorg – forsigtighedsprincippet: Økologisk jordbrug bør drives på en forsigtig og ansvarlig måde for at beskytte nuværende og fremtidige generationers sundhed og trivsel og tage vare på miljøet.

Økologi: Økologisk jordbrug bør bygge på økologiske systemer og kredsløb, samarbejde med dem, efterligne dem, og hjælpe med at bevare dem.

Det betyder følgende i Haver til Mavers kulinariske skolehave:

Dyrkning

Madlavning

Den havenære natur

Materialer

Fair