nav icon MENU search icon SØG
search icon
Nyheder

Vi sår grønne generationer i skolehaverne

Skolehaver
Vi sår grønne generationer i skolehaverne

Forståelse og føling for og kærlighed til en grøn kompleks verden starter i skolehaven. Læs det fine nytårsbud skrevet af Chantelle Mclean, gartner, skolehaveleder fra Haver til Maver – Næstved Skolehave og underviser i Lilliendal Skolehaver.

Af Chantelle McLean

Godt nytår derude! Nu nærmer foråret sig, og alle os der arbejder i skolehaverne har nok en længsel efter snart at komme i gang med jorden, frøene og ikke mindst børnene.

2018 var et spændende år i Næstved Skolehaver, der uden kunstvanding var udfordret en del med al den sol og tørke. Høsten var ikke den mest indbringende sammenlignet med forrige sæsons høst og meget våde sommer. Men det varme vejrs påvirkning af naturen og den store vejrkontrast mellem sommeren 2017 og 2018 bød op til snakke om bevarelse af jordens ressourcer, klimaændringer, biodiversitet og bæredygtighed. En helt intellektuel form for høst. Netop dette er en af skolehavens spidskompetencer, at gøre abstrakte emner konkrete og forståelige gennem sanselig og praktisk læring. Nutidens børn er i dag i den grad klar over hvad eksempelvis knappe ressourcer og klimaforandringer kan betyde for dem og deres fremtid, og i så stor grad at de skolestrejker og deltager i klimatopmøder, som vi så i 2018. Men børn i dag ved faktisk meget lidt om naturen og endnu værre bruger den sjældent, ja nogle er ligefrem naturforskrækkede. De nye generationer lider af naturmangel.

Grønne strategier

De fleste kommuner har grønne strategier og mål for bæredygtig udvikling, og en del har også fokus på, at vores børn og unge skal uddannes med et nyt ”mindset” og med handlekompetencer. De ved, at der er brug for grønne generationer, der kan tænke ud af boksen og være med til at skabe en bæredygtig samfundsudvikling. I folkeskolen er der således indført undervisning om bæredygtighed, som skal være med til at udvikle elevernes innovative og entreprenante kompetencer. Dette sker især i de store klasser, hvor et samspil mellem dem og kommunens faglige centre samt private virksomheder bringer viden og cases i spil. Det er gode tiltag som er med til at skabe nye generationer med kloge hjerner og hænder til at formulere løsninger på udfordringerne. Men disse nye generationer mangler tilsyneladende følingen for, hvad det er, der egentlig er på spil. Mange børn og unge i dag bruger ikke naturen og har ingen fornemmelse for hvad det er, vi er en del af. De mangler det store billede, sammenhængsforståelsen og kærligheden til naturen. Det er her skolehaverne kommer til deres ret.

En stor del af læringen i vores skolehave går ud på at sætte børnene ud i naturen, og få dem til at indse, at der ikke er ”os” og naturen – der er kun naturen! Det gør vi blandt andet ved at give dem indsigt i, hvor utrolig naturen og planternes verden er. I planternes verden er der krig og kærlighed, venskaber og fjender, kamp om overlevelse og søgen efter føde nøjagtig ligesom hos os mennesker. Den er meget mere kompleks, end vi mennesker hidtil har troet, og det vælter frem med forskning, der tegner et billede af en form for bevidsthed i den grønne verden. Børnene falder som regel bagover, når de får fortalt at akacietræer i Afrika kan slå antiloper ihjel hvis de føler sig truet, og at der findes modertræer, der passer deres træbørn. At planterne teamworker med svampe under jorden, så de kan sende beskeder til andre træer og hjælpe dem ved at sende næring og vand gennem et slags planteinternet under jorden. Eller at planter kan høre, se og registrere sanseindtryk på deres helt egen måde.

Intelligente planter og børn

Ja, det lyder måske lidt vildt, men selv Darwin mente at planter havde en form for intelligens. Hans tanker var alt for revolutionære for hans tid, og han havde ikke de muligheder, som forskere har i dag. I dag begynder vi at indse at vi lever i en kompleks grøn verden (99.7 % af jordens biomasse er lavet af planter), hvor intet er tilfældigt, og alting er forbundet. Vi har brug for det alt sammen; mikroorganismerne, svampene, regnormene og bestøverne, og især nye grønne generationer, der er bevidst om dette.

Så vi glæder os helt vildt til en ny skolehavesæson, hvor børnene skal få indblik i planternes utrolige verden, og hvor vi kan være med til at ”så” nye grønne generationer. Måske skal de i år høre om, hvorledes visse blomster kan ændre sukkerindholdet i deres nektar, når de ”hører” bestøverne komme flyvende?

 

Læs andre spændende artikler om livet i skolehaven  her