nav icon MENU search icon SØG
search icon
Nyheder

Vi har alle sammen et ansvar for at sikre den kommende generation kompetencer og evnen til kritisk beslutningstagen

Vi har alle sammen et ansvar for at sikre den kommende generation kompetencer og evnen til kritisk beslutningstagen
Vi har alle sammen et ansvar for at sikre den kommende generation kompetencer og evnen til kritisk beslutningstagen

Fonden Københavns Madhus er et af Haver til Mavers medlemmer. De sender deres postkorthilsen fra hjertet af København, hvor fonden arbejder for at sikre den kommende generation maddannelse og sociale kompetencer.

Af Hans Christian Smed, direktør for Fonden Københavns Madhus

Hos Fonden Københavns Madhus udvikler og driver vi projekter, der med mad og måltider som udgangspunkt, skaber positive samfundsforandringer. Vi arbejder inden for tre fokusområder: Læring & dannelse, Trivsel & fællesskab og Bæredygtighed.

Det er derfor vi er medlem af Haver til Maver. Vi tror nemlig på, at mad, og dermed arbejdet med de råvarer som skal blive til gode måltider på tallerkenen, kan bruges til at give vores kommende generationer kompetencerne til at tage vare på deres eget liv og sundhed. Ved at kende råvarerne, begreber som sæson og økologi, og ved at have kompetencerne til selv at skabe måltider fra bunden, kan de tage kritisk stilling til deres egen sundhed og livsglæde.

Skoler med fuld fart på madglæden

Med det udgangspunkt har vi også hjulpet Københavns Kommune med at udvikle madskoler, hvor mad og måltidet er i centrum. København har på nuværende tidspunkt 14 madskoler, og nummer 15 er på vej i 2019. Sammen med kommunen har vi tænkt maden som en rød tråd i hele skolens hverdag. Både i undervisningen og når den fælles frokost skal spises i særligt indrettede fælleslokaler, hvor der er plads og rum til den gode samtale henover bordet.

På en madskole er der ansat madskolekokke med en høj kulinarisk faglighed og børnene er med til at tilberede og servere de fælles frokostmåltider til deres kammerater. De professionelle køkkenfaciliteter giver også bedre muligheder for at integrere madlavningen i andre aspekter af skolelivet. På Amager Fælled Skole har de fx lavet en fritidsklub hvor skolens elever kan gå til madlavning hver onsdag eftermiddag. Vores kokke og undervisere har i samarbejde med madskolens pædagoger og madskolekokke udviklet et fritidsforløb, hvor eleverne mødes og i samarbejde tilbereder et måltid mad af friske, økologiske råvarer. Gerne råvarer som de ikke har mødt før, og gerne tilberedt på nye og sjove måder.

I madklubben lærer eleverne dog ikke kun om råvarer og tilberedning. De får også styrket deres sociale kompetencer og samarbejdsevner. De lærer at planlægge arbejdet, udføre det inden for den angivne tid og koordinere med deres holdkammerater. Når der skal spises, lærer børnene at vente på deres tur, sende fadene rundt og have en fælles samtale med respekt for hinanden.

Vi har alle sammen et ansvar for at sikre den kommende generation kompetencer og evnen til kritisk beslutningstagen

Snuden i muldjorden

Hos Engskolen har vi hjulpet med at udvikle en sansehave, hvor madskolekokken tager eleverne med ud og plukker krydderurter til skolens måltider.

Alle sanser skal i spil i den nye sansehave, og har vi også plantet spiselige blomster. De spreder en duft af sommer, og de farverige blade kan bruges i salater eller til at koge sirup.

Det er vigtigt, at eleverne får ejerskab over sansehaven, så i det daglige hjælper de med at passe på den grønne oase. Sammen med madskolens kok kickstartede vi arbejdet med sansehaven med to intense dage, hvor børnene blev præsenteret for krydderurter, blomster og deres rolle i køkkenet. Sansehaven skal på den måde fungere som et udendørs undervisningsrum, hvor eleverne kan følge årstiderne og havens magi fra frø til plante. Sansehaven er ikke bare til pynt, men er en integreret del af undervisningen.

I 2019 har Københavns madskoler et særligt øje rettet mod råvarernes rejse fra den sorte muld og til tallerkenen. Planerne er endnu ikke helt fastlagt, men vi håber på at kunne samle nogle af specialeleverne fra madskolerne, og tage dem med ud på økologiske landbrug, og lade dem få hænderne i mulden og smage og tilberede råvarerne. Hvis der er noget, vi ved, så er det hvilken glæde, det vækker, når man hiver en gulerod op af jorden med sine egne hænder og laver mad med råvarer, man selv har hentet på marken eller i bedet. Maden smager bedre, alle sanser er spil, og der skabes en helhedsoplevelse med mad, natur og fællesskab. Børn husker den slags oplevelser og tager dem med sig videre i livet.

Vi har alle sammen et ansvar for at sikre den kommende generation kompetencer og evnen til kritisk beslutningstagen

Alle børn bør gå til mad

De gode vaner i livet starter tidligt. Det er slet ikke til diskussion og bakkes op af forskningen. Derfor mener vi også, at alle børn bør gå til mad. De skal lære, at mad og råvarer ikke bare er noget, som ligger på tallerkenen i færdigtilberedt version hjemme ved spisebordet. De skal præsenteres for jorden, som grøntsagerne gror i, de forskellige sæsoner og tilberedningsmetoder.

I Børnenes Madhus i Kødbyen har vi dagligt besøg af skoleelever, som over to-tre dages forløb får mulighed for at stifte bekendtskab med det gode madhåndværk. Vi har også fritidshold, hvor børn kan gå til mad, lige som man kan gå til billedkunst eller svømning.

Det mener vi nemlig, er vejen til at skabe gode vaner, kompetencer og evnen til kritisk stillingtagen til økologi, bæredygtighed og madkvalitet hos vores kommende generationer.

Vi har alle sammen et ansvar for at sikre den kommende generation kompetencer og evnen til kritisk beslutningstagen

Læs mere om Københavns Madhus og deres arbejde her

Læs flere nyheder fra Haver til Maver  her