Haven ind i faglokalerne

Haven ind i faglokalerne

Haven ind i faglokalerne Haver til Maver

Hvordan tilrettelægger du i praksis et undervisningsforløb med udgangspunkt i din skolehave? I Haver til Mavers kantine blev der undervist i lige præcis den disciplin.

 

Tager du haven ind i skolen og børnene ind i haven, er der utallige muligheder for at tilrettelægge en læringsrig undervisning. Ideerne spænder vidt og bredt, og derfor kunne seminardeltagerne få en uformel undervisning i at tøjle et praksisnært læringsforløb. Det skete ved markedspladsens spiselige plantelære-værksted, hvor Amalie Dynnes Ørsted, Haver til Mavers kulinariske projektudvikler, bragte haven ind i skolen.

Med den lyserøde kniv i den ene hånd og et frit tilgængeligt udvalg af beder, løg og kålsorter fik deltagerne lov til at opleve, hvordan et undervisningsforløb fra skolehaven kan føles som elev. Her skulle de klargøre tallerkener med grøntsagerne, imens de fik lov at sanse råvarerne.

Det konkrete eksempel i værkstedet viste nogle af de mulige læringsaktiver ude blandt skolehavens grøntsager og planter. Formålet med værkstedet var, at skolehavepraktikere kunne få hands on-erfaring med at få inddraget konkrete læringsmål i undervisningen. Det skete eksempelvis ved plantelære, ved at bruge sanserne til at smage og mærke på grøntsagerne, men også ved den formidlingsopgave, der ligger i at fremlægge og forklare sanseindtrykkene for andre elever.

I værkstedet kunne deltagerne blive klogere på både broccoli, blomkål og rødbeder og blive oplyste om, hvordan man konkret kan bringe haven ind i skolen.