Fredensborg Kommune har i samarbejde med foreningen Haver til Maver sikret alle folkeskoleelever på fjerde klassetrin et skolehaveforløb denne sæson. Skoler over hele kommunen udtrykker begejstring over udsigterne til mere grøntsagsdyrkning og madlavning på skemaet.
Op mod 500 børn i Fredensborg Kommune får i 2019 grøn omstilling skrevet på skoleskemaet.
Det ligger fast, efter det er lykkedes kommunen at finde midler til, at alle skoler nu kan få opfyldt deres ønske om at tilbyde eleverne på fjerde klassetrin et skolehaveforløb med undervisning i blandt andet grøntsagsdyrkning og madlavning i det fri.
“Vi er rigtig glade for, at vi nu kan give alle vores elever på 4. årgang dette super gode tilbud, hvor eleverne både kommer tæt på naturen og lærer en masse om at dyrke jorden og bruge egne afgrøder i madlavning. Det er ganske enkelt sundhed, natur og læring i den bedst tænkelige kombination”, siger Per Frost Henriksen, der er formand for Børne- og Skoleudvalget i Fredensborg Kommune.
At skolehaverne i år får fast plads på skemaet på fjerde klassetrin bliver mødt med begejstring på skolerne. Samtlige klasser har allerede tilmeldt sig et forløb hos Haver til Maver, der dermed kan melde om fuld belægning for resten af året.
“Fredensborg Kommune en stærk foregangskommune for grøn fødevareomstilling i børnehøjde – og faktisk den første kommune i Danmark, som Haver til Maver opstartede skolehaveforløb med tilbage i 2006. Det er fantastisk, at vi fortsat her på 14. år oplever, hvad samarbejdet kan flytte, og at skolehaven allerede er fuldt belagt ved sæsonopstart. Kommunal opbakning er nødvendigt, hvis alle børn i Danmark skal sikres en skolehave,” siger Susanne Leegaard, leder af Haver til Maver.
8.000 børn gennem skolehaveforløb siden 2006
Arbejdet med skolehaver er en del af kommunens Naturkanon: en række naturfaglige udeskoleforløb, som alle folkeskolernes 154 klasser hvert år har mulighed for at deltage i.
Skolehaveforløbene er seneste skridt i 14 års samarbejde mellem kommunen og foreningen Haver til Maver, som arbejder for at styrke børn og unges engagement og kompetencer inden for bæredygtighed, madkultur og sundhed. Siden 2006 har op mod 8000 børn gennemgået et skolehaveforløb.
“Vi begynder at se de første generationer af tidligere skolehaveelever vokse op og vise den forståelse for klima, natur og uderumslæring, vi arbejder for at give dem med på vejen, og det er udtryk for, hvor langt vi er kommet med Haver til Maver. Fredensborg er vores første skolehavesamarbejde, og det stærke samarbejde med kommunen har også inspireret en række spændende projekter i andre kommuner,” siger Søren Ejlersen, der i 2006 stiftede Haver til Maver samtidig med hans medstiftelse af Aarstiderne.
Vigtigt at bygge ovenpå
En stor del af Haver til Mavers arbejde består i at udvikle og udbrede undervisning i skolehaver, blandt andet i deres store centrale have på Krogerup Avlsgård i Humlebæk, hvor Fredensborg Kommunes folkeskoleelever har deres skolehaveforløb.
“Kontinuitet er vigtigt, men det er også vigtigt at bygge ovenpå. Fredensborg Kommune har startet en fantastisk udvikling, som andre kommuner efterfølgende også har taget til sig. Men jorden kalder på, at vi fortsætter arbejdet og sætter et endnu stærkere eksempel i fremtiden. Det har vi med vores stærke samarbejde en unik mulighed for i Fredensborg,” siger Susanne Leegaard.
Fakta om Haver til Maver i Fredensborg Kommune
- Haver til Maver i Fredensborg Kommune startede i 2006 som led i kommunens prioritering af aktivt arbejde med sundhed, bæredygtighed, økologi og klima.
- Fredensborg Skolehave var den første Haver til Maver skolehave og har siden 2006 været et fast tilbud til kommunens børn.
- Op mod 8000 børn har fra 2006-2018 gennemgået et skolehaveforløb. I 2019 får godt 500 elever grøn omstilling på skoleskemaet gennem undervisning i skolehaverne.
- Haver til Maver er blandt andre støttet af Nordea-fonden.
- Find mere fakta om Haver til Maver her.
Læs flere nyheder fra Haver til Maver her