nav icon MENU search icon SØG
search icon
Skolehaver - Haver til Mavers grundprincipper

Grundprincip # 4: Undervisningen i Haver til Maver er praksisnær

Haver til Maver er skolen i virkeligheden. Her er børnene en del af undervisningsforløb, hvor de udfører meningsfulde og konkrete handlinger relateret til grøntsagsdyrkning, den havenære natur og til madlavning. Undervisningen er anvendelsesorienteret og bygger bro til elevernes egen hverdag og liv.

Undervisningen/aktiviteterne er bygget op omkring 80 % praktiske aktiviteter og 20 % teoretisk oplæg/formidling, som ofte foregår i rundvisning eller som dialogbaseret undervisning. Der skal være plads til kreativitet, leg, improvisation, fordybelse og utrolighed.

De undervisningstekster som skoleeleverne præsenteres for er enkle, letforståelige og motiverende. Undervisningsmaterialer er så vidt muligt de naturlige elementer der er til stede i skolehaven – fx. jord, grøntsager, vilde planter, kompost, redskaber, frø, spirer, træ, sten.

Utrolighed – oplevelsesbaseret læring:

I Haver Til Mavers kulinariske skolehave opstår der ofte uventede situationer forårsaget af de mange ukontrollerede faktorer som er til stede i et læringsrum uden vægge og loft. Derudover kommer mange børn i kontakt med naturens elementer og fænomener, som de ikke har erfaringer med, og det kan også føre til uventede og overraskende læringssituationer.

I Haver til Mavers kulinariske skolehave kaldes dette fænomen for “Utrolighed” og har en stor betydning for det samlede læringsudbytte i undervisningsforløbet. I samspillet mellem mennesker, natur, dyrkning og madlavning kan utrolighed opstå i både de uventede, sjove, sære og finurlige oplevelser og de planlagte undervisningsaktiviteter.

Oplevelsen af utrolighed er individuel og hænger sammen med hvad eleverne allerede kender og har erfaringer med. For nogle vil det at røre ved et gulerodsfrø for første gang være utroligt. For andre vil det at klare sig igennem et regnvejr, mens man er i skolehaven være utroligt. At gå på opdagelse med alle sanser i krydderurtebedet eller lære at smage en suppe til kan opleves som en utrolighed.

I opsamlingen på undervisningen, italesættes de utrolige situationer der kan være opstået i løbet af undervisningen, for at skabe refleksion og opmærksomhed hos børnene.

Skolehaveformidleren:

I den kulinariske skolehave møder børnene formidlere, som er fagligt stærke og begejstrede inden for have, mad og natur.  Formidleren kan godt være lærer af profession, men indtager ikke lærerrollen i skolehaven. Formidleren er derimod en tværfaglig person, der fokuserer på oplevelser knyttet til det praktiske arbejde i haven, køkkenet og naturen.  Det er skolelærerens ansvar at knytte fagfaglighed på oplevelserne i skolehaven, f.eks. matematik. Fagligt kompetente skolehaveformidlere en essentiel del af Haver Til Maver. Skolehaveformidleren sætter rammen for et trygt og spændende læringsrum, for både børn lærer og pædagoger.

  Tilmeld nyhedsbrev

TILMELD NYHEDSBREV

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

×