nav icon MENU search icon SØG
search icon
Skolehaver

8. marts 2017

Forgren din skolehave og skub på

Sådan starter du og designer en skolehave med blik for elevernes læringsmål - Haver til Maver
Forgren din skolehave og skub på

Når du starter en skolehave, skal du skubbe på for en kulturændring – både inde på lærerværelset og ude i lokalsamfundet.

 

Læs her om Sæbygårdskolen og Kerteminde Byskole og deres oplevelser med et faglokale, der giver beskidte hænder, nye læringsmetoder og glade elever.

Anne Bak Rasmussen fra Sæbygårdskolen i Sæby overhørte en af skolens piger skælde sin mor ud. Morens fejl? Hun stod med en fod plantet i skolens køkkenhaven. Datterens skældud viser, at elever hurtigt tager ejerskab over deres fælles faglokale. I Nordjylland tog det blot en enkelt sæson, før ansvaret var vidt fordelt på både unge og voksnes skuldre.

Netop den delte ejerskabsfølelse over Sæbys skolehave, der ligger for enden af Nellemanns Have, en stor paradisæbleplantage, har vist sig som en stor succes. Skolehavens brugere tæller ikke kun lærere og elever, men folk fra hele lokalsamfundet. Blandt andet en gruppe frivillige pensionister, som hver torsdag i sæsonen hjælper med at passe og pleje haven, gerne i samarbejde med børnene.

Anne Bak Rasmussens skolehavealliance tæller derudover en gartner, en planteskole, som leverede billige frø, og en jæger, der sammen med børnene lavede en menu af elevernes grøntsager og jægerens nedlagte stykke vildt.

Tre konkrete råd fra Sæbygårdskolen er derfor:

  • Lav en udførlig projektbeskrivelse og hold dig til den.
  • Vær eller find en tovholder, der er engageret hele sæsonen.
  • Involver lokalsamfundet og fordel ejerskabet bredt.

Skolehaven giver misundelige elever
Kerteminde Byskoles elever skal udenfor byen, når de benytter det åbne faglokale. Der er en mark, og der har Byskolens skolehave hjemme. Men selvom nogle elever har ekstra langt i skole, kniber det ikke med at møde til tiden. Lærer Jette Møller oplever tit, at eleverne allerede er klar til at gå i haven kl. 7.40 – 20 minutter før klokken ringer til time. Og tilbage på skolegangene er det ikke uhørt, at elever i misundelse beklager sig over, at det ikke er dem, der skal seks timer i markens læringsrum.

Eleverne oplever ofte en dybt inspirerende undren, når de sår frøene og senere høster frøets magiske forvandling. Og nu hvor børnene selv har groet magien, smager de også på mere, de bruger deres sanser mere intenst og finder i det hele taget ud af mere gennem planterne.

Skub på!

For nogle lærere kan det kræve en kulturændring, før de opdager de faglige muligheder, som etablering og pasning af et udendørs faglokale giver. Derfor skal du som lærer ikke være bleg for at give et lille venligt skub til processen. Fortæl gerne dine lærerkollegaer, hvordan de kan inddrage deres egen faglighed i undervisningen i skolehaven, og få gerne skoleledelsen til at stille krav om, at skolehaven bliver inddraget i undervisningen, hvad enten det er dansk, madkundskab, matematik, musik, biologi eller et helt sjette fag. Skub på, for i skolehaven er der plads til flere ’misundelige’ børn.

  Tilmeld nyhedsbrev

TILMELD NYHEDSBREV

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

×